چهارشنبه 30 مرداد 1398

مهدی وحیدی

مدیر روابط عمومي و امور فرهنگی

مشخصات فردی

اطلاعات تماس

  • تلفن مستقيم: 88913411 - 021

سوابق تحصیلی

سوابق اجرایی

شرح وظایف

  • معرفی:

    روابط عمومی مجموعه ای از اقدامات و تلاش های آگاهانه، سنجیده و برنامه ریزی شده به منظور جلب مشارکت عمومی و کسب تفاهم متقابل بین یک سازمان و گروه های مورد نظر آن سازمان است. روابط عمومی دانش، فن، هنر و تخصصی است که دارای اصول فلسفی خاصی بوده و از انگیزه بالایی برای خدمتگزاری به مردم و جامعه برخوردار است. آنچه امروز در بیشتر روابط عمومی ها شاهد آن هستیم ضعف در استفاده از تکنیک ها و فنون نیست بلکه کیفیت استفاده از آنهاست و بایسته است با بهره گیری از فنون و تکنیک های روابط عمومی بتوانیم شناخت هر چه بیشتر تمامی آحاد کشور را نسبت به میراث فرهنگی، ظرفیت های گردشگری، صنایع دستی و هنرهای سنتی که نتیجه داشتن روابط عمومی پویا است تلاش کنیم.

    فعالیت هر روابط عمومی به اختضار در 7 مقوله ارتباط با رسانه، ارتباطات مردمی، برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها، انتشارات، پژوهش و افکار سنجی، تبلیغات محیطی و استفاده از ابزار ارتباط الکترونیکی در انجام امور محوله است.

    الف- ارتباط با رسانه ها:

    رسانه ها نقش اطلاع رسانی در جامعه را به عهده دارند و این مهم بر عملکرد روابط عمومی و نقش آن در ارتباط با رسانه ها تاکید دارد. هدف از ارتباط با رسانه ها ارسال اخبار و گزارش عملکرد تنها نیست بلکه باید با رسانه ها به گونه ای ارتباط برقرار نمود که این ارتباط دو سویه و بصورت فعال باشد. ارتباط با رسانه می تواند نقطه قوت روابط عمومی ها باشد.

    عمده فعالیت:

    - ارسال خبر، گزارش خبری (با تصویر و یا بدون تصویر)

    - برگزاری مصاحبه با روسای ادارات و کارشناسان

    - جوابگویی به رسانه ها در مواردی که سئوالی مطرح نموده اند

    - برگزاری تور بازدید اصحاب رسانه های محلی از فعالیت ها و پروژه های شاخص

    - برگزاری جلسات و نشست های کاری با اصحاب رسانه های محلی

    - تهیه بریده جراید و بولتن خبری در سطح شهرستان

    - تهیه آرشیو فیلم و صدا از اخبار منعکس شده از صدا و سیما

    - تهیه گزارش عملکرد از فعالیت های بخش ارتباط با رسانه به صورت سه ماهه در قالب گزارش کار فصلی به مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان مرکزی

    ب- ارتباطات مردمی

    دیدار چهره به چهره همیشه از اساسی ترین ابزار ارتباطات بوده و هست. با این ارتباطات بسیاری از مشکلات به صورت آنی مرتفع می شود لذا با توجه به اهمیت موضوع مسئولین روابط باید برای این مقوله جایگاه ویژه ای در نظر بگیرند.

    عمده فعالیت:

    - تهیه و تنظیم تقویم ملاقات مردمی مدیر کل استان (از طریق اعلام به رسانه)، دیدار با کارکنان

    - تهیه گزارش از روند اجرای این ملاقات ها به صورت سه ماهه

    - ارزیابی این نشست ها و ملاقات ها با ابزار فرم های نظر سنجی

    - برنامه ریزی برای نشست های صمیمی همکاران با مدیرکل استان به صورت بخش بخش

    - حضور مدیران در مجامع عمومی (نماز جمعه، اجتماعات، ملی و مذهبی و...)

    در صورت راه اندازی سامانه ارتباطات مردمی نیز این دیدارها به منظور ایجاد انگیزه و تشویق کارکنان قابل اجرا است.

    ج- همایش/ /مراسم/ نمایشگاه

    با توجه به قرار گیری امور فرهنگی در زیرمجموعه روابط عمومی برگزاری همایش، مراسم یا نمایشگاه های مرتبط از جمله فعالیت هایی است که در دستور کار هر روابط عمومی می تواند قرار گیرد. مسئول روابط عمومی باید ضمن داشتن تقویم برگزاری این گونه برنامه ها با استفاده از تکنیک های برگزاری موارد ذکر شده را ارزیابی نماید.

    عمده فعالیت:

    - تهیه تقویم برگزاری همایش/ مراسم/ نمایشگاه در شهرستان

    - برنامه ریزی عملیاتی برگزاری نمایشگاه

    - استفاده از امکانات روز در همایش ها، مراسم و نمایشگاه

    - برگزاری جلسات کمیته نمایشگاه ها و همایش ها تا مرحله صدور مجوز، نظارت و ارزیابی



    د- انتشارات

    یکی دیگر از ابزارهای روابط عمومی برای نشر و اطلاع رسانی برنامه ها فعالیت های انتشاراتی است. بر این اساس لازم است روابط عمومی تقویم زمان بندی شده ای برای تمامی برنامه ها تهیه و براساس آن فعالیت نماید. ضمناً ضروری نیست که حتماً این انتشارات به هزینه گزاف و گران انجام شود بلکه ماهیت و محتوای آن بسیار مهم است.

    عمده فعالیت:

    - داشتن تقویم فعالیت انتشارات در سال

    - پوشش تمام فعالیت های مدیریت در حوزه انتشارات در قالب بروشور، بنر، استند، سی دی، کاتالوگ، پوستر و...

    تبلیغات محیطی

    فضاسازی محیط اداری همیشه توانسته است دیدگاه مخاطبین سازمان را نسبت به آن سازمان تغییر یا اصلاح نماید.

    عمده فعالیت:

    - تهیه تقویم آذین بندی ساختمان اداری به مناسبت های مختلف

    - نظارت بر تزئین فضای داخلی و بیرونی ساختمان های اداری

    - نصب پوسترها و بروشورها و کاتالوگ های تبلیغاتی در تابلوی اعلانات

    - نصب پلاکارد در محل های اجتماع مدرم مثل نماز جمعه و...

    - ا ستفاده از بیلبوردها و نمایشگرهای تلویزیونی شهری در اعلام برنامه های مهم اداره کل و یا پیغام های فرهنگی با هماهنگی شهرداری

    و- سمعی و بصری

    تهیه اسناد تصویری از فعالیت سازمان بسیار مهم وضروری است و داشتن آرشیوی از آن در مدیریت ضروری تر. فعالیت های سمعی بصری چشم و چراغ سازمان برای مخاطب است و ارایه تصاویر فعالیتی یکی از روش های اقناع مخاطبان به شمار می رود.



    عمده فعالیت:

    - داشتن آرشیو فنی از فعالیت های سمعی بصری

    - قابل ارائه بودن این فعالیت در کمترین زمان به مدیریت ( به صورت الکترونیکی و حجمی)

    - نصب و پخش تصاویر برای همکاران به مناسبت های مختلف و بهره برداری آنها

    ز- پژوهش و افکار سنجی

    انجام هر فعالیت براساس پژوهش همواره منجر به نتایج رضایت بخشی شده است. در روابط عمومی نیز فعالیت های پژوهشی به صورت افکار سنجی فرایند مطلع شدن از روند فعالیت صورت گرفته را سرعت بخشیده و مدیریت را در زمان کوتاه از مطالب مفید مطلع خواهد ساخت به عبارتی آنچه اصطلاحاً تحقیق ساندویچی نامیده می شود محقق خواهد شد.

    عمده فعالیت:

    - داشتن تقویم اجرایی طرح نظرسنجی طی یکسال برای فعالیت های درون سازمانی یا برون سازمانی

    - داشتن فرم های خام نظر سنجی برای موضوعات خاص و یا طراحی فرم جدید با توجه به شوابط و فرهنگ هر شهرستان و دهستان

    - انجام حداقل دو پروژه نظر سنجی با هماهنگی مدیریت طی سال

    ح- بازدید از پروژه ها/افتتاحیه ها/ملاقات با مسئولین شهرستان

    با توجه به اهمیت پروژه ها که از نظر اقتصادی و اجتماعی می تواند در بافت شهرستان تغییر حاصل نماید، ضروری است روابط عمومی با داشتن اطلاعات کافی ضمن برنامه ریزی برای برگزاری امور فوق الذکر گزارش های مطلوبی را تهیه و از طریق رسانه ها اطلاع رسانی نماید.

    عمده فعالیت:

    - حضور مسئول روابط عمومی طی برگزاری این برنامه ها به صورت فعال

    - تهیه خبر و گزارش خبری با تصریح به رسانه های گروهی ملی و محلی



    ط- هماهنگی برای حضور در مراسم های شادی و غم همکاران

    یکی از مهم ترین موضوعاتی که روابط عمومی ها به دلیل تعدد فعالیت اکثراً آن را به فراموشی می سپارند حضور در مراسم های غم و شادی همکاران است. این موضوع یکی از مهم ترین ابزار ارتباطات درون سازمانی است که باید روابط عمومی به صورت برنامه ریزی شده در این امور حاضر و فعال باشد.

    عمده فعالیت:

    - داشتن برنامه برای نحوه حضور همکاران و روابط عمومی در مراسم های شادی و غم همکاران

    - انتشار پیام تبریک یا تسلیت از طرف مدیر و کارکنان

    - انعکاس این برنامهن در سطح داخلی سازمان با توجه به فرهنگ قومی و محلی هر منطقه

    ارتـباطات الکتـرونیکی

    ارتباطات الکترونیکی:

    سرعت انتقال اطلاعات و اخبار در عرصه کنونی جهان باعث تحولات بزرگی در شکل گیری هر جامعه شده است. روابط عمومی به عنوان محل و مامن ایجاد ارتباطات برون سازمانی هر نهاد یا موسسه باید با استفاده از این شیوه های جدید اطلاع رسانی، ضمن سرعت دادن به فرآیند ارسال اخبار و گزارش، باعث رشد و ثبات فعالیت های فرهنگ سازمانی که پایه و اساس رشد سازمانی است را فراهم می نماید.

    عمده فعالیت:

    - داشتن اطلاعات کافی و بهره گیری از فن آوری های IT

    - ایجاد ارتباط الکترونیکی به صورت مداوم با سازمان

    - ایجاد صندوق پستی الکترونیکی فعال اختصاصی روابط عمومی در هر پخش

    - به روز کردن اخبار بخش در سایت سازمان

    1-پیام کوتاه

    ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه یکی از پرجاذبه ترین وسیله ارتباطی به صورت فردی و گروهی است. روابط عمومی ها با استفاده از این ابزار ضمن ارسال پیام کوتاه فرهنگی ترویجی می توانند سئوالات مخاطبان خود را احصاء نمایند.



    عمده فعالیت:

    - داشتن لیست تلفن همراه مخاطبان به صورت گروه بندی شده

    - تهیه متون پیام کوتاه برای مناسبت ها و برنامه های هر بخش بر اساس فرهنگ و شرایط اقلیمی هر بخش به تفکیک پیام هر بخش

    - توجه: ارتباط مستمر با روابط عمومی سازمان و سایر روابط عمومی موثر ادارات برای استفاده از تجارب ضروری است.

    هماهنگی و ارتباط مستمر با مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی در اهم برنامه ها از جمله وظایف روابط عمومی های استانی است.